Har du en huspärm där hemma där du samlar all information och dokument om ditt hus? Om du inte borde du verkligen göra det fysiskt eller digitalt!
När huset fylls av fler och fler moderna och avancerade maskiner blir det viktigare och viktigare att samla information som kvitton, fakturor, protokoll från underhållsservice och felanmälningar. Varför?
Jo, för att snabbare kunna få fram den information som försäkringsbolag, reparatörer, servicefirmor, nya husägare eller rådgivare för ersättningsprodukter. När det kommer till din värmepump kan värmepumpsteknikern behöva jämföra årets serviceprotokoll med tidigare år för att se hur värmepumpen mår och när värmepumpen går sönder kan en historik över värden vara guld värda för att snabbare och mer korrekt kunna felsöka och därefter kunna reparera så ni återfår funktion med värme, varmvatten eller med kyla.
När det kommer till rådgivning underlättar det mycket att ha informationen samlad, då kan rådgivaren snabbare och enklare komma mer råd och ersättningsprodukt eller kunna ta fram rätt produkt som är kompatibel med resterande produkter. Om du väljer att köpa reservdelar själv, så är det också väldigt bra att kunna ha serienummer, modellbeteckning och annan info någon annanstans än bakom en smutsig värmepump (inte sällan har den info du behövt redan skavts bort...).
De sista åren har det kommit digitala lösningar, vilket gör "huspärmen" ännu smidigare. Då mailas protokoll, fakturor mm direkt in i appen så att allt är samlat och du bra med dig den informationen hela tiden. För det är väl inte alltid så att man är hemma när man behöver ringa en servicetekniker eller köpa reservdelar. En sådan app heter House:ID och samlar inte bara värmepumpens all information utan även försäkringar, färgkoder från färgbutiken och andra maskiner i huset som ex kylen. Den finns att ladda ner på appstore eller playstore och har både gratis och betalfunktioner.